Recenze: R.U.R.

30.05.2012 20:18
Název: R.U.R.
Originální název: R.U.R.
Autor: Karel Čapek
Nakladatelství: Československý spisovatel
Rok vydání: 1966 (rok 1. vydání: 1920)
Klíčová slova: drama, robot, věda, pokusy, lidé
Počet stran: 208
Reakce po dočtení: Skvěle napsaná hra od Pana spisovatele.
Věta nebo slovo vystihující knihu: Roboti!
 
R.U.R. aneb Rossumovi univerzální roboti. Drama o robotech a s roboty.
 
Vynálezce Rossum objevil způsob, jak vyrábět umělé lidi tzv. roboty. Roboti jsou využíváni jako levná pracovní síla. Jsou to umělí lidé, kteří narozdíl od lidí nepotřebují jíst, spát a nemají také žádné city.
Zpočátku se to zdá jako báječný nápad. O deset let později se ale začnou roboti bouřit a vypadá to, že chtějí ovládnout svět...
Kniha je z roku 1966, ale obálce se musí vzdát hold. Karel Čapek na přední stránce spolu s malým robotem v rukou se mi líbí a obálka mě dokázala na první pohled zaujmout a to je u knih velké plus.
 
Toto Čapkovo vynikající drama mi skončilo v rukou ani sama nevím jak. Útlá knížečka, z které polovinu tvoří samotné drama a druhou polovinu poté dopisy, plakáty a různé okolnosti, které vedly k napsání dramatu i reakce na něj.
 
Vynikající zápletka, krátké, ale výstižné dialogy a neobvyklý konec, který ne jednoho čtenáře určitě překvapí. Hlavně Čapkův jazyk je něco neuvěřitelného. Dokáže vtáhnout do děje a připadá mi dost podobný s jazykem současným. Možná je to trochu moderní myšlenkou sci-fi, kterou Čapek bezesporu použil, že je mi tato kniha tak blízká.
A abych nepěla jen chválu, tak se musím přiznat, že jsem se někdy ztrácela v dialozích a v postavách kdo je kdo (hlavně v těch mužských, protože těch ženských (přiznejme si to) tam moc není.
V celkovém hodnocení mi však kniha připadá více než dobrá.
 
Drama má poukázat na to, jak někteří lidé mohou být lhostejní k druhým a jít si jen za svým. Vyrábění robotů je sice fajn, ale má své následky, které mohou být pro lidstvo katastrofální. Kniha také poukazuje na to, jak se všechno za deset let dokáže změnit (ať už k lepšímu nebo k horšímu).
 
Už po přečtení prvních stran knih jsem věděla, že se R.U.R. zařadí mezi mé oblíbené. Jeho "nadčasovost" mě opravdu zaujala, když pomyslím, že první vydání knihy bylo roce 1920! Je to až neuvěřitelné, jak Čapek vystihl hlavní podstatu světa s roboty. Toto dílo je určitě takovým "předdílem" pro spoustu jiných literární a filmových prací 20. a 21. století.